سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی عاقلانه

ای برادر قصه چون پیمانه است// معنا اندر وی بسان دانه است// دانه معنی بگیرد مرد عقل// ننگرد پیمانه را گر گشت نقل‏

9- گناه گریزی و رفع نیاز مادی:
 اسلام قوانین زیادی دارد که با اجرای آن ریشه فقر خشکیده می شود مانند خمس، زکات، اطعام، کفاره (اطعام فقیر، پوشاندن فقیر، آزادکردن)، انفاق،‌وقف، صدقه، ولیمه و... . متأسفانه این دستورات به درستی اجرا نمی شود و در جوامع شاهد فقیر هستم. هزینه های زندگی برای مسکن و پوشاک و خوراک سنگین است و این برای زنان بیوه که منزل ندارند و درآمدی ندارند به مراتب سنگین تر و کمرشکن تر است. برخی از این زنان با کار در منزل و تکدی وخدمتکاری به زور ه که شده چند صباحی برای خود کار و در نتیجه بخور و نمیری پیدا می کنند. متأسفانه رعایت نکردن دستورات اسلام سبب می شود که زنان بیوه شرایط ازدواج دائم را ندارند و مشکلات مادی شدید دارند به سمت رضایت با ارتباط (شرعی یا حرام) با مردان و دریافت پول می شوند.
سؤال: اصل این است که ما تلاش کنیم تا فقر از بین برود ولی همین الان و این روزها این بیوه زنان فقیر که دو راه بیشتر ندارند راه مشروع ( ازدواج موقت) و راه نامشروع ( تن فروشی). کدام را انتخاب کنند؟
پاسخ: بسیاری از افرادی که دین برایشان مهم نیست می بینند که زنان زیادی خیانت می کنند و دومی را که گناه است انتخاب می کنند ولی با این حال ازدواج موقت را بد می دانند. این افراد برای گناه حیا و غیرتی ندارند ولی برای حلال غیرتی می شوند. دقت کنید در راه نامشروع تعهدات زیادی که در ازدواج موقت وجود دارد، نیست. مثلا اگر زنی باردار شود کسی به عهده نمی گیرد و یا اختلاط انساب پیش می آید و یافت صاحب نطفه مشکل می شود و سقط جنین خیلی بیشتر از مورد حلال است. اگر ارتباط حلال باشد با ثبت در محضرها می توان مانع سوء استفاده ها و ظلم به زن را گرفت. ثبت محضری سبب می شود زن فریب نخورد. حقه بازانی با امروز و فردا کردن از زیر بار مهریه و تعهدات و شروط این ازدواج فرار می کنند.


اشکال:
برخی اشکال می کنند که این درد است برای جامعه اسلامی و مردم که بیوه زنی مجبور شود از شدت فقر مجبور شود تن به ارتباط (مشروع یا نامشروع ) دهد.
پاسخ: بله، واقعا درد است و باید تک تک ما و مسؤلان برای مبارزه با فقر تلاش کنید و خیران را جهت دهیم. ولی چه کنیم که ظلم از زمان حضرت ادم بوده و همیشه برخی با چپاول و احتکار و بهره برداری از دیگران و گران فروشی و... ثروت را ناعادلانه به سمت خود می کشند و عده ای را به خاک سیاه می نشانند. حضرت علی در راه احقاق حق و عدالت شهید شد.


10- فلسفه خاص:
 ازدواج مدت دار فلسفه خاص دارد و اسلام قطعا با #هوسرانی  و #تنوع طلبی جنسی با حکم ازدواج مدت دار مخالف است. نیز جایز نمی داند فردی با گرایش به این ازدواج سبب ضایع کردن حق همسر دائم و فرزند شود. برخی از افراد از قوانین الهی و یا مدنی یا بازی تخطی می کنند، ولی ما نباید به قانون بدبین شویم. اگر گروهی از تماشاچیان ورزشگاه آزادی بداخلاقی کردن و اغتشاش راه انداختند و فحش ناموسی دادند درست نیست که کلا ورزشگاه را تعطیل کنیم. اینجا باید با خلافکار مبارزه کرد و کمک کرد قانون پذیر شود. در داستان بالا هم ایرج و هم فرشته قصور داشتند و سبب مشکلاتی برای خود شدند ولی این مصداق و مشابهات آن به معنای معیوب بودن اصل حکم نیست.
اگر در این ازدواج این دو به هم وابسته شدن یا فرشته وابستگیش خیلی شدید شد به دلیل بد بودن اصل حکم نیست. همین طور که طبیعت آتش سوزاندن است. اگر به موقت بودن، ازدواج مدت دار توجه نشود یا افرادی که زمینه وابستگی دارند گرفتار وابستگی شدید شوند به خاطر ضعف این ازدواج نیست. اگر ما به هتل یا ولایی بسیار شیکی برویم و دلمان خیلی ان را بخواهد ما باید طوری میل خودمان را تنظیم کینم که بعد از اتمام وقت اقامت با همه جذابیت هایش از ان جدا شویم. اگر غیر از این باشد برای خودمان اشکال پیش می آید.
The End

م ح قدیری، روان شناس

دریافت پی دی اف داستان از تلگرام:

اینجا