سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی عاقلانه

ای برادر قصه چون پیمانه است// معنا اندر وی بسان دانه است// دانه معنی بگیرد مرد عقل// ننگرد پیمانه را گر گشت نقل‏

سلام، پسرم خیلی شطینت می کند. خیلی بازیگوش است و وقتی خواهر 5 ماهه اش خواب است مراعات نمی کند تنبیه و تحریم هم فایده نداشته است چگونه با او رفتار کنیم؟

سلام بر شما
ممنون از اعتمادتون
دغدغه شما خانم محترم برای تربیت و مهارت آموزی فرزندتان قابل تحسین است. پاسخ پرسش شما را در قالب نکات و توصیه های کاربردی زیر بیان می کنیم:
1- در مشاوره ها معمولا سؤال می شود که چه کنیم فرزندمان نظم و مسؤولیت پذیر شود. چگونه مانع تندخویی او شویم. با شیطنت هایش چه کنیم؟ و.. . کمتر سؤال می شود که چگونه نیازهای فیزیولوژیکی و روان شناختی (احساس امنینت و ارزشمندی و..) فرزندمان را به طور متعادل تأمین کنیم؟

اگر شیوه سؤال ما تغییر کند می بینیم که بیشتر از این که نگران کارها و خرابکاری کودک باشیم نگران روش تربیتی و موانع و عایق های ارتباطی خودمان خواهیم بود. مثلا طبیعی است که کودک وقتی احساس کند مورد توجه نیست نسبت به خواهر کوچکش حسادت کند و با شلوغ کاری و شطنت و نافرمانی به خود توجه شما را جلب کند. گاهی کودک برای کسب توجه حتی کاری می کند که توبیخ و تحریم شود چون می دادند لااقل در این هنگام مورد توجه است.
2- در بسیاری از موارد ما خسته هستیم و ظرفیتمان پایین آمده و تصور می کنیم کودک باعث مشکل است. در حالی که او مسیر طبیعی خودش را می رود و برای رسیدن به نیاز خودش تلاش می کند. البته گاهی والدین با ناهماهنگی در تربیت یا دلسوزی زیاد یا بستن دهان کودک و رسیدن به آرامش فوری سطح انتظارات کودک را با باج دهی بالا می بریم و اجازه می دهیم قوانین منزل را به هم بریزد. برآورده کردن فوری و سریع همه خواسته های کودک مشکلات شخصیتی زیادی برای او به بار خواهد آورد و قدرت سازگاری او در برابر مشکلات زندگی را به شدت کاهش می دهد.
3- در روایت آمده شطینت و بازیگوشی کودک نشانه هوش و بردباری او در بزرگسالی است. با شوهرتان و خویشان برنامه بریزید تا با انواع بازی ها به شیطنت و انرژی او جهت دهید. اجازه دهید کودک، کودکی خودش را بکند. انتظار نداشته باشیم که همچون بزرگسال باشد. برای مسؤولیت پذیری او نم و نم و تدریجی آموزشش دهید.
4- در تحریم فرزندتان حتما از او بپرسید که چرا ما از دستت ناراحت هستیم. معمولا کودک در دنیای خودش است و دلیل اصلی ناراحتی والدین را نمی داند به همین دلیل تنبیه و تحریم برایش نامفهوم و ظالمانه است.
5- معده کودک کوچک است. موقعی که بزرگترها مشغول صبحانه، ناهار و شام هستند ممکن است بازی گوشی کنند و سیر نشوند. وعده های غذایی کودک باید بیشتر از بزرگترها باشد وگرنه گرسنگی سبب مالش معده و استرس درونی و بی قراری و بهانه گیریش می شود.
6- کتاب بازی بازوی تربیت، اثر محسن عباسی ولدی را مطالعه کنید.
7- تربیت دو کودک انرژی زیادی از شما می گیرد. زمان هایی که همسرتان خستگی اش در رفته از او بخواهید که مراقب آنها باشد تا شما به خواب و استراحت و ... بپردازید. گاهی از نزدیکان کمک بگیرید تا مراقب کودکان باشند و یکی دو ساعت وقت خاص خودتان همسرتان باشد. می توانید با هم دوش بگیرید. سر به سر هم بگذارید. با هم وسیله مورد علاقه مشترک خود را بخرید. یا فیلمی را ببینید که هر دو از آن لذت می برید.
8- از محصولات مرکز مشاوره مأوا برای غنی سازی رابطه خود و همسر و فرزندان کمک بگیرید: http://mava.iki.ac.ir/

برای مطالعه

موفق باشید

درخواست مشاوره: کانال ایتا     ghadiri313@